Google Analytics

Begrebsforklaring

Begreb Forklaring
Sidevisninger (pageview) Antallet af af gange en side er vist. Det kan være opgjort samlet på hele sitet eller på specifikke segmenter eller unikke sider.
Besøg (Visit/Session) Et besøg består af en eller flere sidevisninger.

Et besøg er den periode hvor en besøgende interagerer med hjemmesiden. Hvis brugeren lukker sin webbrowser eller er inaktiv mere end i 30 minutter så afsluttes besøget.
Besøgende (Visitors)  En besøgende kan have flere besøg hvor han/hun genererer flere sidevisninger.
Unikke
(Unique)
Unikke sidevisninger viser opgørelsen over hvor mange besøg en side har haft. En besøgende under et besøg kan have set den samme side flere gange, men det tæller kun som en unik sidevisning.

Unikke besøgende er antallet af ikke tilbagevendende besøgende (som kun tælles én gang) på dit websted i en bestemt periode.
Sidetrafik
Side Adresse til siden uden domænenavnet f.eks. /Vaccination.aspx 
Sidetitel  Sidens navn f.eks. ”Vaccination - Statens Serum Institut”.
Landingssider  Den første side som den besøgende ser på vores hjemmeside når et besøg starter..
Afslutningssider  Den sidste side som den besøgende ser på vores hjemmeside når et besøg afsluttes. 
Antal sidevisninger pr. besøg Antal sidevisninger divideret med antal besøg. 
Tidsmåling
Gns. tid på en side  Gns. tid på side er den gennemsnitlige tid, de besøgende har brugt på at se en bestemt side. Det kan være opgjort samlet på hele sitet eller på specifikke segmenter eller unikke sider.
For at Google Analytics kan beregne gennemsnitlig tid, så skal der være en start- og sluttid. Det er ikke muligt at sætte en sluttid på den sidste side en besøgende ser på vores site. Dvs. at nogle sider kun får en starttid og ingen sluttid. Alle disse sider bliver ikke medregnet i gennemsnitstiden på en side. 
Gns. besøgsvarighed Gns. tid pr. besøg
Engagement Denne rapport viser statistik over antallet af besøg og sidevisninger; hvor meget tid (i sekunder) de besøgende har tilbragt på vores hjemmeside, og hvor mange sider de har set pr. besøg.
Afvisningsprocent og Afslutningsprocent
Afvisningsprocent  Antallet af besøgende, der lander på vores hjemmeside, men som ikke klikker sig videre. Dvs. at det er procentdelen af besøgende, der kun ser én enkelt side (dvs. besøg, hvor personen forlader vores hjemmeside fra indgangssiden).
Afslutninger i %  Afslutningsprocenten derimod viser hvor mange som har set den pågældende side, og forladt sitet på den side. Hvis afslutningsprocenten på forsiden er 30%, så kan det betyde at der er 100 der har set forsiden, og ved 30 af disse visninger forlod brugeren sitet.
Trafikkilder
Direkte trafik (Direct traffic) Trafik der kommer fra besøgende der har klikket på et bogmærke eller skriver adressen direkte i browseren. Der er nogle undtagelse f.eks. hvis en besøgende kommer fra et site, der benytter https eller hvis man klikker på et link i en e-mail.
Henvisningstrafik
(Referral traffic)
Den besøgende kommer til vores hjemmeside via et link på en ekstern hjemmeside, blogs m.fl.
Søgetrafik
(Organic traffic) 
Den besøgende kommer fra en søgemaskine f.eks. Google, Bing, Yahoo, Ask, Avg m.fl. inkl. betalte links f.eks. Googles ad-words link. 
Søgning
(Not provided)  Det er en pulje af søgninger hvor det ikke er muligt, at få oplyst de søgeord, som den besøgende benyttede.

Mængden af "Not provided" søgninger er steget markandt siden oktober 2011. På det tidspunkt indførte Google en nye sikkerhedspolitik således at alle de søgninger, der kommer fra en bruger er logget ind på sin Google+ konto er private, og derved ikke bliver oplyst til Google Analytics.